...czyli niezbędny dodatek do kolorowych, pachnących i pysznych wypraw.

środa, 31 października 2012

Greckie mydełka z oliwek

 
 
 
 
Geniusz tkwi w prostocie.
 
 
 
        W tym wypadku, podpisuje się pod tym stwierdzeniem obiema rękami. Nie ukrywam - jestem kosmetycznym maniakiem. Tak więc, kiedy jestem w innym kraju, temat kosmetyków szalenie mnie interesuje. Po długich i bardzo dokładnych badaniach, bez najmniejszego wahania, mogę stwierdzić, że najlepszym wyrobem kosmetycznym, jaki udało mi się w Grecji spotkać, są najzwyklejsze, najbardziej popularne i najłatwiej w Grecji dostępne:
 
mydełka z greckich oliwek!

    Wariacji na ich temat nie ma w Grecji końca i dostępne są właściwie wszędzie. Mnie do gustu przypadły te najzwyklejsze. Czyli: najprostsze mydełko z oliwek, które prócz ochronnej folii, nie ma nawet żadnego specjalnego opakowania.
    Te najprostsze mydełka, które tak uwielbiam używać, nie posiadają w sobie żadnych sztucznych barwników, żadnych dodatkowych perfum, czy dodatkowych substancji spieniających. Nie podrażniają, nie uczulają. Pachną po prostu naturą!
 
     Najlepsze mydełka oliwkowe jakie udało mi się wypróbować, wyglądały najmniej pozornie. Można zazwyczaj je wyszperać, gdzieś w zakamarkach najniższych półek w marketach. Kiedy tylko widzę, od razu wrzucam je do koszyka. Zazwyczaj na drugi dzień już ich nie ma, a bardzo rzadko pojawiają się znowu. Prócz nazwy wyspy, na której zostały zrobione i nazwiska tego, kto je wyrabiał, nic więcej na nich się nie znajduje. Pachną oliwką nieziemsko. A mi zawsze się wydaje, że kiedy je wącham, to czuje zapach całej wyspy.
 
    Mydełka z oliwek służą nie tylko do mycia ciała. Bardzo popularne jest w Grecji oliwkowe mydło, które służy również do prania. Pierze się w nim ręcznie, ale istnieje również wersja bardziej nowoczesna -  sproszkowanych mydełek do automatycznych pralek.
     Zazwyczaj, jeśli ktoś raz wypróbuje takie oliwkowe mydełko, później wielokrotnie do niego powraca. Zapach żelu pod prysznic w porównaniu z nim, choćby nie wiem jak wyszukany, zaczyna wydawać się sztuczny.
 
      W moim zamiłowaniu do owoców drzewa oliwki, poszłam o krok dalej. Na początku wydawało mi się szaleństwem, że zamiast kremu na noc można używać najzwyklejszej oliwy – ale z najlepszych oliwek. Przygotowałam się, że będzie to raczej tragiczne doświadczenie. Ale spróbujcie same! A z tym rytuałem się już nie rozstaniecie: przed pójściem spać, na oczyszczoną twarz wsmarujcie kilka kropel najlepszej jaką możecie  znaleźć,  oliwy z oliwek. I spokojnej nocy… Matka Natura – lepszej firmy kosmetycznej  nie znajdziecie!
 
 
Dorota Kamińska
 
 
 
Oliwkowe mydło z domieszką lawendy -  PAPOUTSANIS

Droższa wersja tradycyjnego mydła - firma BODY FARM

Najpopularniejsze greckie mydło w najbardziej tradycyjnej wersji - PAPOUTSANIS


Wiórki mydlane z oliwkowego mydła, do prania ręcznego - ARKADI
 
 
 
 
 
 
 
 

5 komentarzy:

  1. W starozytnej Gecji za zniszczenie drzewka oliwnego grosila kara smierci. Atena podarowala wlasnie drzewko oliwne mieszkancom i jej dar uznano za bardziej cudowny niz woda zrodlana wyplywajaca ze skal. To co ty piszesz, Dorotko, jeszcze raz potwierdza, ze ludzie i bogowie tysiace lat temu mieli baaaardzo duzo oleju w glowach :) Marzena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak... I nie mieli nawet pojęcia co znaczy SLS...:DDDDD

      Usuń
  2. Wiórki mydlane z oliwkowego mydła potrafią zdziałać cuda, usunęły mi starą plamę z wina!

    OdpowiedzUsuń
  3. bylam teraz w Grecji i przywiozlam sobie pare rzeczy i.. fakt oliwe warto przywieźć bo jest super pyszna , miód tez ale co do tych mydelek mam wątpliwosci , wczoraj rozpakowalam to mydelko , pachnie jak szare, ale w sumie zapach by mi nie przeszkadzał, po umyciu skora mnie troche zaczela swedziec wiec sie zastanawiam czy napewno one sa w 100% naturalne? albo ja taka wydelikacona...zużyc zużyje do prania rajstop i skarpetek ale myc sie nimi niestety nie bede ...ale jeszce mam taka mala wątpliwosc czy taka masa tych mydelek ktora znalazlam na Krecie i sa tylko po niecale euro naprawde sa bez parabenow i naprawde sa naturalne ? ...

    OdpowiedzUsuń
  4. uwielbiam oliwkowe mydła, Nostalgia od luksji jest świetne i nie trzeba jechać do Grecji ;)

    OdpowiedzUsuń

Po przeczytaniu zostaw po sobie ślad. Napisz komentarz!